Hastighetsbegränsning 3 knop

  • 3 sep 2019

Borstahusens Segelsällskap har ansökt till länsstyrelsen om att tre knop i hamnen ska gälla. Nedan artikel från HD 3 sep 2019.

Frustration i Borstahusen: Fartskylten i hamnen gäller inte

Det visar sig att treknopsgränsen egentligen inte gäller. Så därför är det tillåtet att köra hur fort som helst i Borstahusens hamn.

Skylten visar den fartgräns som egentligen inte gäller.Bild: Magnus Arvidsson
Inte alla respekterar skylten vid hamninloppet i Borstahusen som säger ”max 3 knop”.
– Det är inte var dag vi har problem, men det förekommer. Till exempel är det någon på vattenskoter som tyckt det varit kul att bränna runt i ytterhamnen, säger Uwe Puls, ordförande i Borstahusens segelsällskap.
Han beskriver farorna som av två slag. Dels mer indirekt, då vågsvall kan skada båtar och bryggor.
Dels är det risken för en direkt kollision. Men det känner inte Uwe Puls till att det har har hänt.
– Det har varit incidenter, men inte så att någon brakat rakt in i någon annan.
Då ringde föreningens representanter Kustbevakningen — den som kan bötfälla en fortkörare på vatten, utöver sjöpolisen i Stockholms och Västra Götalands län.
Då upptäcktes problemet: det är fri fart i Borstahusens hamn.
– Det kan vara hur många skyltar som helst. Men det finns inte ett beslut från länsstyrelsen om en hastighetsbegränsning, så då gäller de inte, säger Uwe Puls, som inte vet hur länge skyltarna suttit uppe.
Det bekräftar Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen:
– Vi undersöker alltid om det finns ett beslut bakom skyltar innan vi upprättar en fartkontroll.
Det är inte omöjligt att straffa buskörare även utan formell fartgräns. Men då handlar det om sjölagens motsvarighet till vårdslöshet i trafik, med krav på att anpassa farten till omgivningen.
Mattias Lindholm uppmanar den som ser vårdslös körning till sjöss att ringa Kustbevakningen.
– Om vi får många samtal om en plats ökar behovet av vår närvaro där. Vi kan inte vara överallt, och då prioriterar vi områden där vi vet att det finns problem, säger Mattias Lindholm.
Det är svårt, men inte omöjligt, exempelvis om det finns videobevis.
– För varje sommar får vi mer och mer samtal om vattenskotrar, fler upplever sig störda eller otrygga. Vattenskotrar gör inte så mycket svall. Men farten och ovana förare kan ställa till det, säger Mattias Lindholm.
Borstahusens segelsällskap har nu bett länsstyrelsen att införa den fartbegränsning som man redan trodde gällde i hamnen. Länsstyrelsen har börjat utreda frågan.
Är det vanligt med inofficiella fartgränser till sjöss?
– Jag har aldrig stött på det tidigare under mina elva år på länsstyrelsen, säger Anna-Britt Adell, jurist på länsstyrelsen.
Hon har handlagt liknande ärenden i flera år. Hon kan inte uttala sig ännu om den begärda gränsen på tre knop är rimlig i Borstahusen, men det gäller i flera småbåtshamnar i Skåne.
I och kring stora hamnområdet i Landskrona gäller fem eller tio knop, i Lundåkrahamnens småbåtshamn fem knop. Men för övrigt finns det inga formella fartbegränsningar i hamnarna inom Landskrona kommungränser.
Och även i resten av Skåne saknas många småbåtshamnar på länsstyrelsens lista över sjötrafiksföreskrifter. Därför är mycket möjligt att fler skånska hamnar har skyltat fartgränser som egentligen inte gäller.